This awesome blogger theme comes under a Creative Commons license. They are free of charge to use as a theme for your blog and you can make changes to the templates to suit your needs.
RSS

Genius Kanak-Kanak

































Ajarlah apa saja kepada bayi/anak-anak anda yang masih kecil. Pasti diorang akan dapat belajar dari apa yang kita ajarkan tersebut.

Sebelum ni aku kurang percaya dengan teori otak kanak-kanak yang seperti span. Mudah menyerap segala maklumat. Mungkin aku cepat putus asa. Ajar 1 2 3...Sekali sekala.

Baru-baru ni tetiba aku dengar umar mengumam sendiri. Rupa-rupanya dia sedang hafal 1 2 3! Dia boleh bilang 1 2 3 sampai 10! Takda mistake walau dia ulang beberapa kali.Umar yang baru nk masuk 2 tahun, butir perkataan pun susah orang nk faham, kecuali orang yang dekat dengan dia. Tetiba boleh bilang 1 smapai 10? Eh! Mai mana lak semua ni? Hairan... sebab aku tk pernah pun bilang 1 2 3 sampai 10 kt umar. Kalau ada pun 1 sampai 3 je. Rupa-rupanya Toklang umar yang ajarkan. Aduh. Sedih betul aku. Aku yang sempurna ni pun tk boleh nk ajarkan anak-anak aku mengira 1 sampai 10! Tetiba lak maklang yang Allah ambil keseluruhan penglihatannya dapat pulak ajarkan umar bende-bende gitu. Termalu lak aku waktu tu.

Sekarang barulah aku percaya yang minda anak-anak kecil ni sebenarnya genius. Cuma kita perlu selalu ulang-ulangkan apa yang kita nk ajarkan pada diorang. Lepas ni aku nk minta maklang tolong ajarkan alif baa taa pulak kat umar. Maklang antara orang yang bersama dengan umar lama...Sepanjang hari, dari 7:30 sampai 6:00 petang. Maklang lah orang harapan aku untuk ajarkan umar dan danial.Aku boleh ajarkan, tapi bukan sepanjang masa. Malam dan hari cuti jer.

Terima kasih yer maklang.

0 comments:

Post a Comment